Zavrieť

Chorea 2017

CHOREA GALA 2017 – Open Air večer moderného baletu venovaný špičkovým slovenským tanečným umelcom pôsobiacim v zahraničí

O KONCEPTE GALAVEČERA

Slovensko dlhodobo produkuje vynikajúcich tanečníkov a choreografov, ktorí sa dokážu viac než presadiť na svetovej tanečnej scéne. Slovenky a Slováci pôsobia v špičkových svetových súboroch, neraz ako sólisti či prví sólisti, a formujú tak tvár svetového tanca. Festival CHOREA im vzdáva poctu tým, že ich pozýva predviesť svoje svetové umenie na domácom javisku, aby Slovensku pripomenuli, na čo všetko môže byť vo svete hrdé.
Okrem toho CHOREA prináša moderný balet svetových súborov, aby slovenskí diváci dostali plnohodnotný prehľad o aktuálnom dianí v tanečnom svete.

ÚČINKUJÚ:

ROMAN NOVITZKÝ (STUTTGART BALLET) – ÄFFI (choreografia: MARCO GOECKE, hudba: JOHNNY CASH)

NINA POLÁKOVÁ, ROMAN LAZÍK (WIENER STAATSBALLETT) – PAS DE DEUX DISTANT CRIES (choreografia: EDWAARD LIANG, hudba: TOMASO ALBINONI)

MIMOZA KOIKE, ALVARO PRIETO (BALLET MONTE CARLO) – PAS DE DEUX FATALISTIC VISIONS PREDOMINATE / TALES ABSURD
(choreografia: NATÁLIA HOREČNÁ, hudba: MAX RICHTER, ÓLAFUR ARNALDS)

LAURA ROSILLO, JOZEF VARGA (DUTCH NATIONAL BALLET AMSTERDAM) – DANCES FOR TWO (choreografia: JOZEF VARGA, hudba: SERGEJ RACHMANINOV)

ANDREA LAŠŠÁKOVÁ, ADRIAN BLAKE MITCHELL (MIKHAILOVSKY THEATRE ST. PETERSBURG) – PAS DE DEUX CARMEN SUITE (choreografia: ALBERTO ALONSO, hudba: RODION SHCHEDRIN)

TUOMAS HYVÖNEN, VILLE VALKONEN (BALLET FINLAND) – WINTER TO SPRING (choreografia: VILLE VALKONEN, hudba: ERIK TULINDBERG)

HAZUKI TANASE, AARON KOK (CROATIAN NATIONAL THEATRE SPLIT) – ON THE EDGE (choreografia: IGOR KIROV, hudba: ANTONIO VIVALDI)

DIEGO VAZQUEZ, FAIZAH GROOTENS (LALEGET DANZA) – PENDIENTE (choreografia: DIEGO VAZQUEZ, FAIZAH GROOTENS, hudba: RAUL MADURO)

Laleget Danza – Pendiente & False Cognate

O SÚBORE

Laleget Danza je súbor mladých tanečníkov a choreografov z rôznych krajín, ktorí sa stretli v Mexico City, aby objavovali súčasný tanec a prispeli k nemu v duchu dnešnej doby.

Za desať rokov intenzívnej práce sa Laleget Danza stal jedným z najprestížnejších súborov v Mexiku vďaka svojej inovatívnej výpravnosti, vysokej technickej úrovni a vzrušujúcim choreografiám.

Súbor pravidelne vystupuje na najprestížnejších scénach a festivaloch Mexika ako Palacio de Bellas Artes, Teatro de la Ciudad, Teatro de las Artes, Sala Miguel Covarrubias.

DIEGO VÁZQUEZ
Umelecký riaditeľ, choreograf

Od roku 2005 vytvoril 24 choreografií, ktoré sú súčasťou repertoára Laleget Danza a iných mexických súborov, medzi inými National Dance Company of Mexico, Tania Pérez Salas, Jalisco Ballet, Morelos Ballet. Jeho diela sa rôznia od modernej verzie Luskáčika, Petrušku alebo Les Noces od Stravinského, po vlastné diela na hudbu Pärta, Chaveza, Revueltasa, Brahmsa, Chopina a J. S. Bacha. Svoje tanečné štúdium ukončil aj vďaka grantu holandskej vlády a titul BFA získal na CODARTS (Rotterdam Dance Academy). Ako tanečník účinkoval v dielach Angelina Perljocaja, Jiřího Kyliána, Itzika Galiliho, Neela Verdoorna, Keitha Derricka-Randolpha, Anabelle Lope Ochoa, Glenna van der Hoffa, Tanie Peréz Salas a Raúla Parrao.

Národný fond kultúry a umenia Mexika mu udelil Štipendium mladých umelcov (Jóvenes Creadores).

O PREDSTAVENÍ

Pendiente je duet inšpirovaný slávnym románom spisovateľa Gabriela García Marqueza Kronika vopred ohlásenej smrti. Adresuje opakujúce sa témy románu ako zakázaná láska, násilie, pomsta a opovrhnutie. Marquezovo dielo, zásadný prvok latinskoamerickej kultúrnej identity, slúži ako spoločný bod pre troch autorov predstavenia: Raúl Maduro, zvukový umelec zo Curaçaa, Diego Vazquéz z Mexika a Faizah Grootens, tanečnica a choreografka zo Curaçaa.

False Cognate je sólo inšpirované choreografovým vzťahom k Biblii a konfrontáciou, ktorú tento vzťah prináša. Je to osobná cesta, ktorá začína v mysli a vzniká zo zmätku, ktoré môže vzniknúť počas vnútorného dialógu. Sú v ňom dezinterpretácie a nedorozumenia, ku ktorým človek dospeje, keď uverí klamlivým, iluzórnym alebo záhadným konceptom.

Choreografia: Diego Vázquez (False Cognate), Faizah Grootens & Diego Vázquez (Pendiente)
Hudba: Raúl Maduro, F. Chopin – Piano Concerto F minor Op. 21
Kostýmy: Faizah Grootens & Diego Vázquez
Svetelný dizajn: Diego Vázquez, Gabriel Pascal
Technická prevádzka: Gabriel Torres Vargas
Účinkujú: Faizah Grootens, Diego Vázquez

Chorvátske národné divadlo Split – 5 to 12

O SÚBORE

Vždy sme obdivovali energického človeka stojaceho na javisku, ktorý dramaticky napáda nezmyselné normy, úzkoprsosť, konformizmus a útlak. Výnimočný estetický a spoločenský zážitok z kontaktu so živým umelcom na javisku nás v kolektívnom zamyslení, inšpirovanom našimi sklamaniami, vedie k citovým zemetraseniam a z divadla odchádzame silnejší a pripravení konfrontovať sa s realitou. Alebo by sme sa tak mali cítiť, keď opúšťame divadlo.

Má divadlo túto silu aj dnes a sme my, v ťažkých časoch, schopní tejto konforntácie? Pozývame vás presvedčiť sa o tom spoločne. Zoznámte sa s Chorvátskym národným divadlom Split!

Goran Golovko, generálny riaditeľ

IGOR KIROV
Umelecký riaditeľ baletu, choreograf

Igor Kirov sa narodil v Macedónsku, kde vyštudoval Národnú baletnú školu a dokončil svoje tanečné vzdelanie na Rotterdam Dance Academy v Holandsku. Po dvadsaťročnej kariére v rôznych európskych tanečných súboroch sa rozhodol sústrediť na choreografickú prácu.

Od roku 2007 boli jeho diela s Kirov Dance Company ocenené na choreografických súťažiach v Pekingu, Las Palmas, Hannoveri, Belehrade, Mississippi a boli uvedené na festivaloch v Macedónsku, Španielsku, Kórei, USA, Chorvátsku, Rakúsku, Slovinsku, Nemecku, Bosne a Hercegovine a v Srbsku.

Kirov vytvoril predstavenia pre súbory na celom svete, napr. pre Macedónsky národný balet, Opera National de Bordeaux, Chorvátske národné divadlo v Splite, Operu Graz, štátne divadlá v Nemecku (Darmstadt, Oldenburg, Mainz, Braunschweig, Nordhausen), Orlando Ballet v USA, Equilibrio Dinamico v Taliansku a mnoho ďalších.

Je externým pedagógom na tanečných akadémiách v Mníchove, Belehrade, Skopje a Tokiu. Macedónske ministerstvo kultúry ho vyhlásilo za Umelca roka 2016. Od sezóny 2016/2017 je umeleckým riaditeľom baletu Chorvátskeho národného divadla v Splite.

O PREDSTAVENÍ

Moderný balet Igora Kirova s dynamickou hudbou Kirila Džajkovskeho si získal publikum premiérou na 61. Split Summer Festivale a v prvej sezóne ho videlo vyše 7 000 divákov.

V hre menom život nás provokujú rôzne impluzy a motívy. V hre menom tanec nás vedie hlavne hudba, v tomto balete citlivo vybratá a vášnivo prežitá Kirilom Džajkovskim, ktorá sa stáva ťažiskovým motívom, ktorý nás vedie do sveta kociek plných farieb, energie a tanca s láskou.

Tento svet vysníval Igor Kirov, choreograf predstavenia, ako dokonalú sadu 12 kociek v 12 obrazoch s 12 tanečníkmi. S vedomím, že každý sen o dokonalosti sa môže ľahko rozpadnúť ako domček z karát a začať znova ako nová hra nazvaná 5 to 12.

Choreografia: Igor Kirov
Hudba: Kiril Džajkovski
Kostýmy: Aleksandar Nosphal
Scéna: Matija Kovač
Asistent choreografie: Mojca Majcen
Svetlá: Srđan Barbarić
Zvuk: Petar Ivanišević
Účinkujú: Irina Čaban Bilandžić, Leona Sivoš, Matea Milas, Korana Bilan, Simona Caputo, Nikol Marčić, Katerina Kuznjecova, Romulus Dimache, Mihai Mezei, Ivan Boiko, Mircea Munteanu, Askhatbek Yusupzhanov, Artjom Žusov, Aleksandar Korijakovski

Ballet Finland – Seven & Red Light Drowning

Publikum by pri sledovaní predstavenia malo okúsiť zaujímavé a príjemné zážitky. Zážitky, ktoré prebudia pocity a názory a ktoré sú po predstavení dobrou témou na rozhovor. Tieto zážitky nám ponúkajú krátku prestávku od nášho každodenného zhonu. S týmto zámerom umelecký riaditeľ Ville Valkonen zostavil terajší súbor Ballet Finland, aby tvorili špičkový moderný balet. Súbor tvoria talentovaní a pracovití tanečníci s profesionálnym baletným vzdelaním. Predvádzajú množstvo rôznych choreografií, ktoré vzbudzujú nový záujem o balet vo Fínsku aj vo svete.

VILLE VALKONEN
Umelecký riaditeľ, choreograf

Ville Valkonen vyštudoval tanec na Fínskej národnej škole opery a baletu v roku 2007. Neskôr tancoval Estónskom národnom balete, Fínskom národnom balete a mnohých divadlách v Anglicku a Nemecku.

Ako choreograf začal svoju kariéru predstavením Shining, ktoré malo premiéru v Norimberskom štátnom divadle v roku 2011. Jeho kariéra choreografa neskôr pokračovala v Ballet Finland, Fínskom národnom balete a Fínskej národnej škole opery a baletu. Medzi jeho najznámejšie diela patrí Seven (s Ballet Finland), Cluster of Flowers (Fínska národná škola opery a baletu) a So You Think You Can Muuv (spolupráca Fínskeho národného baletu a Ballet Finland).

Ville sa pridal k Ballet Finalnd v roku 2012 ako tanečník. V roku 2014 začal pôsobiť ako umelecký riaditeľ súboru, stále ako aktívny tanečník a choreograf.

„Keď tancujem, moja duša je slobodná a moje starosti zmiznú. Tanec je spôsob vyjadrenia, ktorému sa odovzdávam. Je to únik z každodenného života, moment tvorený snami a láskou.“

O PREDSTAVENÍ

Seven je choreografia, ktorá skladá poctu fínskemu veľmajstrovi hudobnej kompozície Jeanovi Sibeliovi. Sedem tanečníkov interpretuje Sibeliovu poslednú skladbu – 7. symfóniu – a prinášajú škálu emócií, krásu a záblesky ľudského života na javisku prostredníctvom moderného baletu.

Red Light Drowning prináša choreografiu spojenú s videoprojekciami. Tancujú spolu ruka v ruke a berú vás na cestu červeným svetlom. Ako hlboko sa dokážete ponoriť, keď vás pohltí tvorivosť?

Choreografia: Ville Valkonen
Hudba: Jean Sibelius – 7. Symfónia, Gold Panda, Max Richter, Fryderyk Chopin
Kostýmy: Hanna Korjus
Svetlá, videoprojekcie: Eetu Lipponen
Účinkujú: Tiia Huuskonen, Alina Sakko, Inka Hulkko, Timo Korjus, Tuomas Hyvönen,
Ville Valkonen